Competentiescan (Sportbusiness en Ondernemerschap)

Afgelopen jaar is met name tijdens het organiseren van Strandrace Ameland, het onderdeel managen van financiën, de taak naar een collega gegaan. De specifieke reden daarvoor is, dat gedurende de voorbereiding van het evenement, de organisatie de sterkte punten van elk individu wilde benutten. Het tweede jaar ligt de basis voor de strandrace daar en zal er daardoor meer plaats zijn voor de ontwikkeling van andere competentie(s) / kennis. Daarom zal ik na afloop van dit evenement, met hulp van een collega en wat uitzoeken, een belangrijke stap zetten in het beheersen van financiën.
SGM 8 Leiding geven en managen
Het leiding geven en het managen van zaken, personen of organisaties is iets wat ik al van jongs af aan interessant heb gevonden. Ik heb een eigen (innovatieve) denkwijze en wil graag dat er mensen op mijn manier mee denken. Uiteraard snap ik zelf ook dat er hulp van anderen aan te pas moeten komen. Nadat ik afgelopen jaar in de organisatie van de Strandrace op Ameland heb gezeten en het komende jaar dat weer zal doen, denk ik zeker dat ik deze SGM-competentie op een professioneel niveau heb weten te brengen.
SGM 9 Ontwerpen, organiseren, begeleiden van sport- en ontwikkelen van bewegingsactiviteiten
Het organiseren, ontwerpen en begeleiden komt elke dag terug in het dagelijks leven van mij als SGM-student. Het organiseren van de Strandrace op Ameland is een perfect voorbeeld van een groot (beweeg)evenement, terwijl het ontwerpen van een training tijdens de trainerscursus ook binnen dit gebied valt. Het moge duidelijk zijn: deze competentie zal de komende tijd terug (blijven) komen en een belangrijk onderdeel zijn van mijn (toekomstig) leven.
SGM 10 Ondernemen, ontwikkelen en innoveren
Het opzetten van een eigen onderneming zie ik nog niet zo snel gebeuren. Echter is het belangrijk om ook tijdens andere werkzaamheden te innoveren om je zo als student/organisatie te onderscheiden en je te blijven ontwikkelen. Het opzetten van een evenementenbureau behoort tot de mogelijkheden, maar ook het inpassen van mij als student in het werkveld binnen een al bestaande organisatie, waar overigens ook innovatief moet worden nagedacht, is zeker geen optie die ik direct zou wegkruisen.
SGM 11 Toepassen van marketing en PR
Het verkopen van een (onderscheidend) product/dienst staat nauw in verband met het innovatieve, onderscheidende vermogen van datgene van de klant wil. Het is erg belangrijk om in te spelen op de behoefte/wensen van de klant. Het marketingplan, waar we op dit moment mee bezig zijn, dient te worden toegepast op het komende MTB Ameland. In combinatie met de naamsbekendheid van het evenement, ligt daar een grote uitdaging voor ons als organisatie.
SGM 12 Inspelen op ontwikkeling (omgevingsbewustzijn)
Het inspelen op een ontwikkeling vraagt om improvisatievermogen. Het op een bepaalde manier, de behoefte van een klant/organisatie tegemoet komen en op externe factoren inspelen is iets wat met name bij de Strandrace op Ameland erg goed naar voren komt. Met name het product verkopen en daar klanten warm voor maken is een uitdaging voor mijzelf op zich.
SGM 14 Ontwikkelen en borgen van sporteigenheid
Het ontwikkelen van een product/dienst of les heeft de SGM-student eigen gemaakt. Iedereen heeft dat op zijn of haar eigen manier gedaan, maar over het algemeen loopt er een algemene basislijn door het product/dienst of les. Er zijn veel handvaten en structuren meegegeven aan ons vanuit het instituut en daar heb ik altijd geprobeerd mijn voordeel mee te doen, bij het opleveren van een opdracht/les of product/dienst.
SGM 15 Samenwerken en samenwerkend leren
Het samenwerken is voor mij persoonlijk best wel een issue geweest. Met name aan het begin van de opleiding. Er waren studenten die de kantjes er vanaf liepen en daar ergerde ik mij enorm aan. Gelukkig is dat het afgelopen jaar niet het geval geweest. Tijdens stage heb ik prettig samengewerkt met Rick en Leroy en eigenlijk leek dat wel een droom samenwerking. Daar heb ik enorm veel uitgeleerd over hoe een samenwerking prettig kan verlopen en hoe je daar zelf invloed op hebt.
SGM 16 Communicatie
Het communiceren is voor mij nooit geen probleem geweest. Ik moest er zelf soms voor oppassen dat ik niet teveel mijn mond opentrok en mijn mening gaf en altijd ja zei op een opdracht. Ik ben niet de persoon die afwacht, maar graag direct duidelijkheid wil en daarom ook graag zo snel mogelijk direct contact zoekt. Tijdens de strandrace competitie was ik de contactpersoon en belde ik veelal met allerlei externe partijen, iets wat ik voor mezelf erg goed onder controle had.
SGM 17 Reflecteren en leren
Het feedback geven en krijgen is iets wat ik na een bepaalde periode, erg belangrijk ben gaan vinden. Ik merk hoe belangrijk het is om even op mezelf te reflecteren, waardoor ik een tweede keer of misschien wel vaker, net wat meer kan brengen door mijn feedback dan de vorige keer. Ik blijf zeggen, je leert elke dag en daardoor blijft dat feedback krijgen erg belangrijk.
SGM 18 Zelfsturing en zelfwerkzaamheid
Ik weet wat ik wil en wat ik daar voor nodig heb om mijn doel te bereiken. Ik kan zelfstandig werken en wil graag dingen door middel van zelf uitvinden leren. Het stukje eigenwijsheid dat in me zit, zal daar zeker bij hebben geholpen, maar in de loop van de tijd, heeft dat hele eigenwijze toch wel plaats gemaakt voor wat objectievere, completere, zelfwerkzame SGM-student.
Kortom;
SGM competentie nummer |
Competentie |
Beheersing van |
Bijzonderheden |
SGM 6 |
Managen van financiën |
Voldoende |
|
SGM 8 |
Leiding geven en managen |
Zeer goed |
|
SGM 9 |
Het ontwerpen, organiseren en begeleiden van sport- en ontwikkelen van bewegingsactiviteiten |
Goed |
Strandrace Ameland, training geven |
SGM 10 |
Ondernemen, ontwikkelen en innoveren |
Voldoende |
|
SGM 11 |
Toepassen van marketing en PR |
Goed |
|
SGM 12 |
Inspelen op de ontwikkeling (omgevingsbewustzijn) |
Voldoende |
|
SGM 14 |
Ontwikkelen en borg van sporteigenheid |
Voldoende |
|
SGM 15 |
Samenwerken en samenwerkend leren |
Goed |
|
SGM 16 |
Communicatie |
Zeer goed |
|
SGM 17 |
Reflecteren en leren |
Goed |
|
SGM 18 |
Zelfsturing en zelfwerkzaamheid |
Goed |
|
** Slecht – Matig – Voldoende – Goed – Zeer goed